Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Tuesday, May 25, 2010

Penangan Bawang Putih!

Sejak sekian lama, saya menghidap penyakit angin berlebihan di ulu hati. Sakit keturunan. Ibu saya menghidap sakit ini, begitu juga beberapa orang adik saya yang lain. Mungkin gastrik.

Mak saya yang berkunjung ke rumah mencadangkan suatu petua. Kata beliau, kalau mahu buang angin makanlah bawang putih mentah. Saya ambil beberapa ulas bawang putih lalu menumbuknya di dalam lesung batu.

Tanpa berfikir panjang, saya terus memasukkan bawang putih yang tekah ditumbuk tadi ke dalam mulut. Fuh, mulut tiba-tiba rasa panas dan pedih. Pedas! Rupa-rupanya bawang putih sangat pedas.

Macam cili! Berasap lidah!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails