Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Google+ Followers

Google+ Badge

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Saturday, November 20, 2010

Pengguna Hentam Kromo, Penjual Mahu Kaya Cepat!


Ada macam-macam cara orang hari ini gunakan untuk menjaga dan meningkatkan kesihatan diri. Ada yang pakai gelang, ada yang minum air yang ditapis dan beralkali, ada yang minum pelbagai jenis kopi, ada yang makan makanan tambahan/produk kesihatan lain, malah tidak kurang juga yang memakai "detox foot patch". Perkembangan ini menunjukkan masyarakat semakin prihatin terhadap kesihatan sendiri.

Namun, ada yang negatifnya. Pertama, masyarakat hari ini hanya hentam kromo menggunakan produk kesihatan tanpa menyelidik atau menyiasat keberkesanannya. Mereka hanya bergantung pada cakap-cakap kawan atau testimoni produk yang disediakan penjual/pengedar produk kesihatan. Walhal testimoni tersebut boleh direka mengikut kehendak penjual. Lebih malang, produk yang dianggap dapat meningkatkan kesihatan tetapi akhirnya mendatangkan pelbagai masalah kesihatan kepada pengguna.

Kedua, pengedar/penjual mengambil kesempatan menipu pengguna dari segi harga dan keberkesanan produk. Dari segi harga, ada pengedar yang menjual produk kesihatan yang dibelinya secara borong/pukal dengan harga yang berlipat kali ganda. Misalnya, detox foot patch yang agak popular hari ini dijual sehingga RM7 sepasang. Walhal, ada pengedar yang menjualnya dengan harga RM1 sepasang (mahal atau murah, namun tiada bukti klinikal untuk menyokong produk ini). Suatu ketika dahulu, ada sebuah syarikat MLM menjual minyak anggur perahan sejuk dengan harga RM60 bagi 300 ml, walhal hari ini anda boleh membeli produk import dengan harga yang sama untuk 1 l. Begitu juga dengan minyak kelapa dara yang boleh anda peroleh dengan kuantiti yang banyak pada harga jualan sesetengah pengedar tempatan di pasar raya.

Dari segi keberkesanan produk, banyak penjual dan pengedar produk kesihatan menipu pengguna. Baru-baru terbongkar kisah gelang magnetik bukan sahaja didakwa tidak mempunyai bukti dan kajian saintifik untuk membuktikan keberkesanannya, malah produk yang dipercayai berasal dari China itu dikatakan dijual dengan harga yang berlipat kali ganda. Bayangkan produk yang dibeli secara borong dengan harga RM12-RM38 dijual sehingga RM1000. Bukankah perbuatan usahawan celup ini merupakan suatu jenayah kepada masyarakat? Mereka rakus menipu anak bangsa sendiri!

Sebenarnya trend berniaga seperti ini tidak akan ke mana-mana. Berapa banyak syarikat MLM tempatan yang menjual produk dengan harga mahal dan berlipat ganda menjadi muflis? Tidak susah untuk mencari jawapan, ingat seberapa banyak produk MLM yang pernah anda dengar sebelum ini, cuba carinya hari ini.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails