Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Sunday, October 17, 2010

"Bank Kerajaan"



Seorang kawan merungut bahawa Bank Rakyat tidak lagi memberikan kemudahan pinjaman peribadi kepada pekerja swasta. Memang benarlah kata-katanya itu, kerana beberapa orang rakan yang bekerja di sektor swasta juga gagal meminjam wang dari bank tersebut.


Setahu saya, bank ini pernah memberikan kemudahan pinjaman peribadi kepada pekerja swasta yang bekerja di syarikat terpilih. Beberapa tahun kemudian, saya diberitahu bahawa bank itu mengenakan syarat pemotongan gaji kepada pekerja swasta yang mahu membuat pinjaman. Maksudnya, majikan perlu membenarkan gaji pekerjanya dipotong secara tetap bagi membolehkan mereka menerima pinjaman dari bank tersebut.

Hari ini saya mendapat tahu bahawa bank itu tidak lagi memberikan kemudahan pinjaman peribadi kepada pekerja swasta. Hanya kakitangan kerajaan yang diberikan kemudahan membuat pinjaman di bank tersebut.
Yang menariknya, kawan saya menimbulkan persoalan: "Kalau bank ini tidak lagi memberikan kemudahan kredit kepada pekerja swasta/masyarakat umum, lebih baik tukar sahaja namanya menjadi Bank Kerajaan!"

Logik juga!

* Betulkan saya, jika apa-apa yang ditulis ini salah! Sebuah lagi bank milik kerajaan menetapkan syarat gaji pokok sebanyak RM6 ribu kepada pekerja swasta yang mahu membuat permohonan pinjaman peribadi di bank tersebut. Gila!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails