Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Sunday, August 22, 2010

"Bang, botol tu Shell tak bagi guna."


Minyak motor hampir kering. Stesen minyak yang paling hampir adalah di Saujana Utama. Hendak ke sana, perjalanan memakan masa kira-kira 10 minit (13 km). Takut minyak tidak cukup, mahu tidak mahu, saya perlu ke sana dengan menaiki kereta.

Saya bawa botol plastik yang biasanya digunakan untuk mengisi air. Botol tersebut samalah jenisnya dengan gambar di sebelah. Bezanya, botol yang saya bawa itu agak kecil sedikit.

Ada dua stesen minyak di situ. Shell dan Petronas. Antara kedua-duanya, Shell yang paling hampir. Saya ke sana untuk "tapau" minyak petrol.

Sampai di stesen minyak itu, saya keluarkan botol dari kereta. Dari jauh, saya nampak petugas di kaunter melihat gerak-geri saya. Ketika di kaunter, seperti sudah tahu-tahu saya mahu "menapau" minyak, petugas (remaja lelaki) menunjukkan sebuah tin.

"Bang nak isi minyak?"

"Ya."
"Bang pakai tin ini," kata remaja itu sambil mengunjukkan tin tersebut.

Saya kata, "Tak pa, aku ada bawa botol."

"Lagipun aku dah pernah pakai tin itu," saya tambah. Saya mengelak untuk menggunakan tin itu kerana penutupnya agak tajam, dan tangan saya pernah luka kerana menggunakan tin itu.

"Bang, Shell tak bagi pakai botol itu!"

"Oh, ye ke?!" Saya menjawab sambil terkedu.

"Kalau macam tu, aku pergi tempat lainlah."

Saya masuk ke kereta, dalam keadaan yang terkejut, tertanya-tanya, sehingga tidak berselra untuk berhujah lanjut dengan petugas stesen tersebut, sambil memikirkan sebab botol yang saya bawa itu tidak boleh diisi minyak di stesen berkenaan.

Sampai di Petronas, saya terus ke kaunter sambil menghulurkan duit RM5. Tanpa banyak soal, petugas dengan senyuman yang menawan mengucapkan terima kasih dan meminta saya mengisi minyak. Tidak timbul soal botol yang saya gunakan.

Dalam hati, "Lepas ini aku tak pergi dah stesen minyak itu."

Saya tidak pasti sama ada arahan itu daripada pihak Shell atau pemilik stesen berkenaan. Yang pasti, peristiwa malam itu membuatkan saya tertanya-tanya sebab botol itu tidak boleh digunakan untuk mengisi minyak. Sedangkan botol itu agak tebal dan lazimnya digunakan orang untuk mengisi minyak. Adakah larangan itu sengaja dibuat kerana pemilik mahu menjual tin (mudah karat) kepada pengguna yang mahu "menapau" minyak di stesen berkenaan?

Saya faham soal keselamatan jika alasan itu digunakan oleh mereka. Saya agak rasional jika mereka melarang saya menggunakan botol air mineral, plastik, atau botol lain yang agak nipis dan kurang selamat.



1 comments:

perjalanan pulang said...

dia orang memang menyusahkan orang. Kalau tak mau berniaga tutup aje kedai. Janji duit masuk...

Related Posts with Thumbnails