Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Saturday, August 21, 2010

"The Exorcist" Layak Jadi Filem Paling Seram Sepanjang Zaman


Saya menonton filem ini sekitar awal tahun 2000. Ketika itu, saya masih menuntut di IPTA. Bagi yang tidak tahu fasal filem yang ditayangkan sekitar tahun 1973 ini bolehlah menggelintar laman sesawang yang berbicara tentang filem di internet.

Saya tidak pandai mengulas filem. Secara ringkasnya, filem yang diarahkan oleh William Friedkin ini adalah hasil adaptasi daripada novel William Peter Blatty yang diterbitkan pada tahun 1971. Novel ini dikatakan ditulis berdasarkan kisah exorcisme Robbie Mannheim. Antara pelakon filem tersebut termasuklah Ellen Burstyn, Linda Blair, Max von Sydow, Kitty Winn, Lee J. Cobb, Jason Miller, dan Mercedes McCambridge.

Bagi filem yang dihasilkan sekitar awal 70-an, sudah tentu The Exorcist sebuah filem yang hebat malah menjadi pelopor dan rujukan pembikin filem seram sehingga hari ini.

Berita Berkaitan:

The Exorcist Filem Paling Seram

LOS ANGELES - Filem seram klasik The Exorcist telah dipilih dalam satu undian sebagai filem yang paling seram sepanjang zaman selepas 37 tahun ia ditayangkan, lapor sebauh akhbar semalam.

Filem yang mengisahkan mengenai seorang kanak-kanak yang dirasuk itu menampilkan Linda Blair sebagai pelakon utama telah dipilih sebagai filem paling menakutkan berbanding filem-filem terbaru seperti Saw dan Antichrist.

Filem remaja A Clockwork Orange pada 1973 menduduki tangga kedua dalam undian itu diikuti filem Saw diterbitkan pada 2004, The Texas Chainsaw Massacre (1974), Requiem For A Dream (2000), Irreversible (2002), Se7en (1995) dan Event Horizon (1997)
Filem The Blair Witch Project terbitan 1999 menduduki tempat kesembilan manakala Antichrist di tempat kesepuluh. - Agensi


0 comments:

Related Posts with Thumbnails