Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Monday, September 28, 2009

TELUK BATIK









Sebelum pulang ke Sungai Buloh, kami sempat meluangkan masa menikmati suasana nyaman di Pantai Teluk Batik pada hari Sabtu (26/9). Sudah lama saya tidak berkunjung ke pantai yang letaknya kira-kira satu jam lebih perjalanan dari Manong. Kali terakhir saya ke sana sewaktu mengikuti perkhemahan Jambori Persatuan Kadet Bersatu Malaysia pada tahun 1992. Setelah hampir 17 tahun, rupa-rupanya keindahan dan kejernihan air laut di Pantai Teluk Batik masih seperti dahulu. Jika dibandingkan dengan Pantai Teluk Kemang dan Tanjung Bidara, kebersihan pantai dan air di sini jauh berbeza. 

Saya akui bahawa selama ini saya jarang-jarang berkesempatan melancong dan menikmati keindahan pantai di negeri lain apatah lagi di negara lain. Belum ada kesempatan dan rezeki untuk berbuat demikian. Jika ada kelapangan pun, keadaan pula kurang mengizinkan untuk berjalan jauh. Pantai yang pernah saya kunjungi ialah Berserah, sekitar Teluk Kemang, Tanjung Bidara, dan sekitar Teluk Batik. Mudah-mudahan apabila anak-anak besar sedikit, kami akan berkesempatan untuk bercuti di kawasan peranginan yang di sebelah Timur atau di Sabah dan Sarawak.

Biar di mana-mana pun kita pergi bercuti, tujuannya adalah untuk merapatkan hubungan kekeluargaan dan meleraikan kekusutan minda akibat daripada pelbagai tekanan. Bukanlah lokasi percutian yang diutamakan, bukan juga kos yang mahal yang menjadi penentu percutian tersebut dapat mencapai tujuan yang diinginkan.



1 comments:

Anonymous said...

salam,

cantik blog,

betul mana-mana pun boleh bercuti...yang penting tujuan percutian itu tercapai...

G-Man

Related Posts with Thumbnails