Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Tuesday, August 18, 2009

SELESEMA BABI & PENAWARNYA



Mungkin banyak lagi orang yang keliru dengan pandemik (tahap 6) selesema babi @ dipopularkan oleh Kementerian Kesihatan sebagai influenza A H1N1. Saya pun kurang arif tentang penyakit tersebut. Mujur ada menerima e-mel yang memerihalkan penyakit tersebut. Dengan kematian mencecah 70 orang, dan jumlah kes ini sudah menghampiri angka 5000, dan kes baru pula sudah hampir mencecah 400 sehari, maka pengetahuan tentang penyakit ini amat-amat penting. Saya edit dan paparkan semula di blog ini untuk panduan kita bersama.

Apa itu H1N1?
Nama saintifiknya ialah viral novel influenza type A H1N1. Virus ini berasal daripada virus “avian flu” (selsema burung H5N1) yang kemudiannya telah menjangkiti babi lalu bergabung dengan “swine flu” (selesema babi yang sepatutnya hanya menjangkiti ternakan babi sahaja). Virus ini telah bermutasi untuk menyesuaikan diri di dalam “host” @ perumah yang lebih tinggi di dlm rantaian makanan, iaitu manusia. Ketika berada di dalam badan manusia, sekali lagi virus ini bermutasi untuk menjadi virus “air born” dan menjangkit daripada manusia kepada manusia yang lain.


(klik untuk besarkan imej)

Jangka Hayat Virus H1N1
Oleh sebab virus ini jenis “air born”, maka virus ini hanya boleh bertahan di udara selama 2 hingga 8 jam sahaja. Jika dalam tempoh itu virus ini tidak mendapat perumah (badan manusia), maka virus ini akan mati. Oleh hal yang demikian, bilik yang dijangkiti virus ini jika dibiarkan selama 24 jam dengan sistem pengudaraan (air ventilation) yang baik akan “bersih” daripada virus tersebut.

Asal Usul Penularan Virus H1N1
Sebenarnya terdapat penularan selesema babi (outbrake) di Amerika Syarikat sebelum terjadinya penularan di Mexico, namun penularan itu tidak dilaporkan kepada WHO. Kemungkinan penularan ini telah dikesan dan Amerika Syarikat mahu “baling batu sembunyi tangan” lalu tercetuslah penularan selesema babi di Mexico sebelum merebak ke serata dunia.

Virologi Virus H1N1
Tempoh inkubasi (incubation period) yang singkat pada purata 2 hari dengan julat 1 - 4 hari. Hal ini bermakna virus ini cepat menyerang badan manusia setelah virus ini menjangkiti pesakit. Mangsa virus ini akan menunjukkan simptom paling cepat selepas 1 hari dijangkiti, atau selewat-lewatnya pada hari ke-4. H1N1 sebenarnya ialah selsema biasa namun kepada pesakit yang berisiko, virus ini mampu menyebabkan kematian. Jika pesakit adalah seorang yang normal, virus ini hanya akan memberikan kesan seperti demam selsema biasa dan batuk.

Cara Jangkitan
Virus ini boleh tersebar melalui batuk, bersin, dan air liur. Virus ini akan menyerang sistem pernafasan (sama seperti selsema burung dan SARS). Pada peringkat awal, virus ini hanya menyerang kerongkong (trakea), namun jika tidak mendapat rawatan awal, virus ini akan menyerang paru-paru dan seterusnya menyebabkan kematian sebagai akibat kegagalan paru-paru (lung collapse).

Siapakah Golongan yang Berisiko?
1. Orang yang obes@ gemuk
2. Perempuan yang sedang mengandung
3. Orang yang menghidap penyakit asma dan penyakit berkaitan dengan saluran pernafasan
4. Orang yang mempunyai masalah dengan sistem imunisasi (misalnya, orang baru menjalani pembedahan, kanak-kanak yang belum cukup suntikan imunisasi, penghidap HIV/AIDS, dll.)
5. Orang yang menghidap penyakit kronik seperti barah, jantung, hipertensi, dan sebagainya
6. Golongan warga emas
7. Bayi dan kanak-kanak

Simptom Penyakit
Hari 1: Rasa kurang sihat, tidak bermaya
Hari 2: Selesema, batuk, dan demam (demam tidak kebah walaupun telah makan ubat)
Hari 3: Rasa kurang selesa di bahagian dada dan mengalami sesak nafas
Hari 4: Sakit dada yang teruk
Hari 5 dan ke atas: Kegagalan paryu-paru/koma

Langkah Pencegahan
1. Elakkan kawasan yang sesak/ tumpuan orang ramai.
2. Jaga kebersihan diri, basuh tangan selalu dan dengan betul, jag
a kebersihan rumah dan kawasan persekitaran.
3. Elakkan diri daripada duduk berhampiran dengan orang yang batuk, bersin, dan kurang sihat.
4. Jika berasa kurang sihat, cepat-cepat ke hospital dan kuarantinkan diri anda.
5. Pakai topeng muka.
6. Jika sihat tidak perlu ke klinik atau hospital kerana di kawasan tersebut banyak virus.
7. Jangan ambil antiviral @ apa-apa ubat influenza (selesema) jika sihat. Pengambilan tanpa sebab akan mengakibatkan badan menjadi resistan kepada vaksin @ ubat yang lain jika terkena jangkitan selesema babi.

(klik untuk besarkan imej)

Penawar Selesema Babi
Berdasarkan sumber internet:

Petua 1:
Makan sekurang-kurangnya 6 biji epal hijau dan minum jus oren. Makan setiap hari sehingga sembuh sepenuhnya. Dengan izin Allah, ikhtiar ini dikhabarkan telah berjaya menyembuhkan pesakit yang menghidap selesema babi.

Petua 2:
Rendam kurma dalam air kelapa muda selama satu @ dua jam. Kemudian, makan kurma dan minum air kelapa itu. Amalkan sehingga sembuh sepenuhnya. Berdasarkan keterangan sumber ini, petua ini telah diamalkan oleh penduduk di negara Thai.

* Sekadar petua, saya tidak bertanggungjawab terhadap keberkesanannya atau apa-apa mudarat daripada amalan tersebut.

Doa kepada Allah SWT


0 comments:

Related Posts with Thumbnails