Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Saturday, August 8, 2009

PENAWAR DENGGI: PENGALAMAN PERIBADI

Tatkala masyarakat tengah panik dengan pandemik selesema babi, saya ingin berkongsi pengalaman tentang penyakit demam denggi. Walaupun negara sedang sibuk dengan selesema babi, namun hakikatnya kematian berkaitan dengan demam denggi terus meningkat dari hari ke hari.

Saya pernah menghidap penyakit yang berbahaya ini sekitar tahun 2006. Pada waktu itu, saya menetap di kawasan Kota Damansara, kawasan yang hampir setiap hari disembur dengan asap nyamuk. Memang hari-hari terasa berdebar apabila mendengar mesin asap itu berbunyi di sekitar rumah.


Hari keempat saya menghidap demam panas yang teruk barulah saya pergi ke Poliklinik Sungai Buloh untuk membuat pemeriksaan dan mendapatkan rawatan. Sebelum ke situ, saya mendapatkan rawatan di klinik swasta. Selepas disahkan dijangkiti virus denggi, baru saya sedar bahawa penyakit yang saban hari diberitakan di tv akhirnya menjangkiti diri sendiri. Saya dimasukkan ke Pusat Kusta Sg Buloh (Hospital Sg Buloh belum dibuka pada waktu itu). Sembilan hari saya ditahan di wad itu. Yang "istimewanya", wad yang saya huni turut menempatkan beberapa banduan dari Penjara Sungai Buloh. Selain bergari, mereka dikawal oleh lebih kurang 10 orang anggota polis.

Semasa di wad, saya diberitahu bahawa denggi tiada ubat. Saya dinasihati supaya minum air dengan banyak. Menurut jururawat, itulah sahaja cara terbaik untuk sembuh. Dari 3 botol air bersaiz 1.5 liter sehinggalah 14 botol air mineral dan 100 Plus saya teguk sehari. Kekerapan ke tandas janganlah cerita. Selang berapa minit sahaja perlu ke tandas. Sampai suatu tahap, doktor pun berasa pelik kerana sampai 14 botol air diminum sehari pun platelet darah tetap menurun. Bermula dari 60 waktu mula-mula dimasukkan ke hospital, platelet darah terus menjunam sehingga ke paras 20.

Secara terus terang, sebelum kena penyakit ini, saya memang memandang remeh tentang bahayanya. Namun, apabila hampir-hampir dimasukkan ke Wad ICU di Hospital Selayang, barulah saya sedar betapa bahayanya penyakit ini. Jururawat yang bertugas ada memberitahu jika platelet darah jatuh di bawah paras 20, saya perlu mendapatkan rawatan di Wad ICU Hospital Selayang. Waktu itu memang sangat takut dan berdebar.

Namun, syukur Allahamdullilah, seorang kawan, iaitu Kak Zaiton Abu Samah ada menghantar SMS tentang khasiat SUP KETAM. Sepantas kilat saya menelefon isteri, lalu menyuruh dia memasak dan membawakan SUP KETAM ke hospital. Walaupun tidak berselera (salah satu tanda demam denggi - tersangat-sangat kurang selera makan, selain demam panas yang kuat, muntah-muntah, pening melampau, dan bintik-bintik merah pada kulit), saya teguk juga SUP KETAM itu sehingga habis. Siang malam, SUP KETAMlah yang saya hirup.

Berkat dan dengan izin Allah, keesokkan petangnya platelet yang sekitar 20 lebih itu naik mendadak hingga 140. Waktu itu hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa bersyukurnya saya kerana tidak perlu bertarung nyawa di Wad ICU Hospital Selayang. Sehari lepas itu, saya dibenarkan pulang ke rumah. Jadi, kepada sesiapa yang menghidap atau saudara mara yang diserang demam denggi, cuba-cubalah makan SUP KETAM, moga-moga dengan izin Allah, anda dan saudara mara anda juga dapat sembuh dengan segera. Mudah-mudahan. Insya-Allah!

4 comments:

Anonymous said...

ye ke..? sy pun rasa sy mcm demam denggi je ni.. td dh pegi klinik// tp belum buat ujian darah.. ok.. akan saya dapatkan sup ketam itu

Anonymous said...

memang betul sup ketam boleh menaikkan plate,sbb sya pernah mengelaminya..plate sya 100 selepas minum sup ketam mencecah 180

Anonymous said...

memang betul sup ketam boleh menaikkan plate,sbb sya pernah mengelaminya..plate sya 100 selepas minum sup ketam mencecah 180

Anonymous said...

memang betul sup ketam boleh menaikkan plate,sbb sya pernah mengelaminya..plate sya 100 selepas minum sup ketam mencecah 180

Related Posts with Thumbnails