Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Thursday, September 9, 2010

Bosan, Lancar, & Meriah















Bosan
Ketika orang ramai sedang sibuk berkemas dan berpusu-pusu memandu kenderaan pulang ke kampung masing-masing, saya masih menghadap komputer sambil memikirkan perkara yang mahu dilakukan. Memang tiada mood untuk melakukan sebarang kerja. Maklumlah, petang tadi, hanya saya seorang staf Melayu di pejabat. Semuanya gara-gara mahu bercuti panjang selepas hari raya. Jadi terpaksalah bekerja pada hari ini. Kata orang, "bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian".

Bukan sekadar "bersusah-susah" tetapi membosankan! Tambah-tambah, dua jam pertama di pejabat, talian internet rosak.


Mujur, bos membenarkan saya pulang dua jam lebih awal. Tepat pukul 3, saya meluru keluar tanpa sempat merekodkan butiran kerja yang dilakukan hari ini (tidak buat apa-apa pun, hati dan jiwa asyik ingat Hari Lebaran). 

Lancar
Tepat pukul 4.15 petang, saya sekeluarga meninggalkan rumah dan menuju ke Kuala Kangsar. Ajaib, lalu lintas pada petang tadi lancar. Saya teka jalan agak sesak kerana mungkin ada banyak lagi warga kota yang pulang pada saat-saat akhir. Namun, Alhamdullilah petang tadi perjalanan di lebuh raya lancar dan tenang. Mungkin kesesakan yang dimaksudkan itu berlaku pada sebelah malam (malam raya).



Beberapa jam di lebuh raya, kami sampai di Kuala Kangsar. Sepanjang perjalanan, ada beberapa kemalangan kecil yang berlaku di lebuh raya. Syukur, tiada kemalangan yang serius. 

Meriah
Sebaik sahaja melalui Tol Plus Kuala Kangsar, mata saya terpegun melihat cahaya lampu kelip-kelip dan pelita panjut. Bandar Diraja kuala Kangsar terang-benderang dengan pelbagai cahaya lampu. Memang meriah suasana sewaktu dalam perjalanan tadi. Kalau sebelum ini, Kuala Kangsar memang terkenal dengan Pesta Panjutnya. Namun, sejak belakangan ini, pesta itu tidak semeriah dahulu. Agak mengejutkan apabila dalam perjalanan tadi hampir setiap rumah memasang pelita panjut dan lampu kelip-kelip. Kuala Kangsar dan kawasan sewaktunya sudah meriah kembali!



Perjalanan dari Tol Plus ke Manong sejauh 35 km memang menyeronokkan. Terimbas kenangan lalu sewaktu melalui kawasan kampung yang diterangi lampu pelita dan diselang-seli dengan cahaya pelbagai warna lampu kelip-kelip moden.



0 comments:

Related Posts with Thumbnails