Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Sunday, July 25, 2010

Rayyan Dijangkiti HMFD


Awal minggu yang lalu Rayyan disyaki menghidap penyakit tangan, kaki, dan mulut atau hand, foot, and mouth disease (HMFD). Pada mulanya, kami menyangka dia menghidap demam ruam atau demam campak, namun Rayyan sudah dijangkiti kedua-dua jenis demam itu baru-baru ini.

Selepas diselidik, rupa-rupanya di rumah pengasuh tempat Rayyan dijaga ada budak yang dijangkiti penyakit tersebut. Khabarnya, budak itu dijangkiti penyakit itu di tadikanya.

Di klinik, doktor menenangkan kami. Katanya, penyakit ini tidaklah begitu bahaya jika langkah-langkah untuk mengawalnya diambil. Kata doktor, jika anak boleh makan dan minum, Insya-Allah penyakit itu akan sembuh dengan sendirinya. Ubat yang diberikan pun hanyalah ubat demam dan ubat sapu.

Di Facebook, seorang rakan, yang juga jururawat di sebuah hospital kerajaan, memberikan sedikit petua dan panduan. Katanya, "untuk dapatkan petua...bagi depa minum air banyak...jgn kurang air mandi kerap n makesure temperature maintain normal k..because u must careful with body temperature n if dalam mulut sakit nak makan bagi depa makan ais krim bukan ketul ais tau...aiskrim mangkuk tu...k n atu lagi jangan bagi depa pi sekolah takut depa dapat jangkitan lain plak."

Alhamdullilah, walaupun pada mulanya, Rayyan kurang berselera dan suhu badannya agak panas, namun selepas beberapa hari, keadaannya beransur sembuh. Hari ini Rayyan sudah sembuh sepenuhnya. Khabarnya, ada anak rakan yang terpaksa dimasukkan ke hospital kerana keadaan yang agak serius. Kata rakan itu, penyakit HFMD kian menular di kawasan penempatan kami.

Berhati-hati dengan simpton penyakit tersebut. Biarpun dikatakan tidak begitu bahaya, namun ada kanak-kanak yang meninggal dunia kerana penyakit ini.

Maklumat lanjut tentang penyakit ini boleh anda baca di sini dan di sini.


1 comments:

Unknown said...

salam,

terima kasih armouris kerana berkongsi maklumat


aisyam

Related Posts with Thumbnails