Dreams are renewable. No matter what our age or condition.

-Qimminas-

Bagasi Kiriman Popular

Terjemah

Friday, October 2, 2009

APA SALAHNYA MEMAKAI KAIN PELEKAT?




Kain pelekat...ada apa dengan kain pelekat? Semalam saya ke EconSave Sungai Buloh dan Giant Kota Damansara. Kami sekeluarga mencari barang dapur dan sedikit keperluan/barangan untuk menjamu kawan-kawan yang hadir ke rumah nanti (jika ada yang sudi hadir). Seperti biasa, saya memakai kain pelekat dengan baju T. Bukan kali pertama, tetapi sudah beberapa kali berbuat demikian. Anak-anak dan isteri lengkap dengan baju yang cantik dan bersesuaian dengan pakaian untuk bersiar-siar di sekitar bandar.

Baru masuk ke kereta, isteri saya menegur dan meminta saya menukarkan kain pelekat yang dipakai. Saya jawab, tidak perlu. Dia menyambung dengan menanyakan sama ada saya malu atau tidak berpakaian seperti itu. Saya jawab ringkas, iaitu tidak malu walau sedikit pun. Kami meneruskan perjalanan. Sebelum ke Giant, kami singgah di EconSave. Selepas mendapat barangan yang dihajati, kami bergegas ke Giant, Kota Damansara.

Sampai di Giant, seperti juga di EconSave tadi, orang sekeliling memandang pakaian saya. Mereka seolah-olah pelik dengan cara saya berpakaian ketika mengunjungi pasar raya tersebut. Saya tetap selamba dan bersahaja. Ada apa hal dengan kain pelekat? Bukannya salah berkain pelekat ke pasar raya besar. Itulah masyarakat kita, apabila memandang perempuan berskirt pendek atau berseluar pendek mata mereka terbeliak kerana nafsu syahwat terliur melihat paha dan betis yang putih melepak. Apabila melihat orang memakai kain batik atau kain pelekat mata mereka terbeliak kerana "mengutuk" pakaian tersebut yang dianggap tidak sesuai untuk dipakai ke tempat seperti itu.

Semasa di Giant, saya katakan kepada isteri bahawa saya bangga memakai kain pelekat ke Giant, Tesco, dan pasar raya yang lain kerana memakai kain pelekat biarpun mengundang ratusan pasang mata memandang tetapi kain itu menutup aurat, lambang kemegahan budaya kita dan jauh lebih mulia daripada memakai seluar pendek atau seluar yang koyak rabak.

1 comments:

Anonymous said...

salam bro,

menarik! apa salahnya, tak salah, yang pelik ramai yang malu memakainya...


G-Man

Related Posts with Thumbnails